home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 451 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2013
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Wester’s taktiske tråd
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 23 Udprint
Forfatter Emne: Wester’s taktiske tråd  (Læst 124194 gange)
FM_Cleverest_Man
Lilleputspiller
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #150: 14 Dec 2012, 14:13 »

Super. Ja det er jo et hold mange forsøger at eksperimenterer med, da der er mange nyankomne ansigter på holdet. Er sikker på at med en af dine taktiske forslag til et PSG-save, vil der nok komme mange læsere  Thumbs Up
Logged

Ingen FM - Ingen liv

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #151: 15 Dec 2012, 09:42 »

Den klassiske vs Den asymmetiske

Jeg vil tage udgangspunkt i den klassiske Gung-Ho fra FM12 og citere fra den gamle tråd. Der vil jeg så nævne de ændringerne der er i FM13 versionen.



Citat
工合
Work Together-Work in Harmony


工合 - Det er mit nye taktiske ekperiment til de store hold. 工合 er en asymmetrisk 4-2-3-1 hvor der satses på lækkert, hurtigt, flydende og kreativt spil.

工合 udtales gōng hé men vi kender bedre udtrykket som Gung-Ho.. Wikipedia om Gung-Ho: Work Together-Work in Harmony

Tilbage i tidligere versioner af FM blev udtrykket Gung-Ho brugt når man gik All out attack eller Overload som det hedder i FM12.

工合 taktikken er dog ikke overload men er en offensiv, flydende taktik med fokus på: Arbejd sammen i harmoni...



Ja der er så ikke nogen ændringer her. For som nævnt så startede Gung-Ho ideen med den asymmetiske 4-2-3-1. Denne gang fastholder vi formationen hele vejen igennem og det spændende er så om det lykkes denne gang. Jeg vil dog teste begge taktikker, altså både den klassiske og den nye. Så jeg vil køre to sideløbende saves med PSG og sammenligne resultater.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #152: 15 Dec 2012, 10:12 »

Ankermand

Citat


Ja sådan ser den ud. Nøglen til sikker succes i FM12 er en central midtbane bestående af 3 mand og den vigtigste brik er den midterste spiller. Han er holdets balancespiller og uden ham er du dødsdømt.!

De to yderst kommer vi til senere, for deres roller kan variere alt efter hvad du gerne vil opnå rent offensivt. Dette afsnit er dedikeret til den centrale midtbanespiller i defensiv rolle.



I den asymmetiske har vi ikke "nøglen" men mange af de samme ting gør sig gældende. I stedet for en central midtbanespiller i defensiv rolle, så har vi en ankermand og hans opgaver er lidt de samme. Blandt andet disse:



Citat


Trekanten

I denne rolle fungere han som stødpude lige foran midterforsvaret og stopper bolde fra de kreative midtbanespillere fra modstanderens centrale midtbane, han kan også lukke wings/inside forwards af når de går ind i banen. Samtidig med han dækker offensive midtbanespillere og angribere der går ned i banen af. Den trekant han dækker er livsvigtig for en solid defensiv i FM. Bruger du andre typer opnår du ikke samme effekt.

Hele meningen er at lukke hullet mellem midtbane og forsvar, det hul næsten alle hold både i FM og irl prøver at udnytte.

Firkanten

Han bidrager ikke det store i det offensive men hans rolle er også at opsamle løse bolde og bryde eventuelle kontras. Han skal opsnappe bolde i den firkant og spille den hurtigt videre til mere kreative kræfter. I en offensiv taktik spiller han simple korte bolde, som fastholder spillet og byder de mere kreative spillere op til dans.

I mere defensive taktikker spiller han selvfølgelig mere direkte, blandt for at starte kontras osv.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

FM_Cleverest_Man
Lilleputspiller
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #153: 15 Dec 2012, 14:23 »

SPÆNDENDE! Glæder mig til at høre mere om det. Kan allerede mærke at der er tale om en formation hvor der er fuldkommen balance. Ankermanden gør livet svært for de offensive kreatører og det vil gør at du måske lukker færre mål ind, og hvis du så har en god offensiv, der kan lave målene - skal det hele nok gå godt  Thumbs Up
Logged

Ingen FM - Ingen liv

Dennislauridsen
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #154: 17 Dec 2012, 11:03 »

Formationerne

Jeg vil som sagt tage fat i den meget flydende spillestil men jeg vil gå imod alt fornuft og bygge taktikken op omkring nogle formationer og spillerroller som normalt ikke vil passe til stilen. En meget flydende spillestil lægger op til at alle spillere kan deltage i alle facetter i spillet både offensivt som defensivt og de kan indtage alle roller på banen. – Det princip gør jeg op med og vælger helt klare roller og lægger alle mine kreative kræfter ind på begrebet ”De tre 10ere”. Den lægger normalt også op til man spiller med ”Den falske 9er”, der vil jeg spille med en rigtig 9er. Det bliver også uden wingback, inside forwards osv.

Formationerne og rollerne vil komme til at se således ud:






hej wester :=
- hvordan skulle en mere defensiv taktik være hvis du stadig vil holde fast i konceptet?
Logged

H A L A   M A D R I D!

Bourinho
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #155: 17 Dec 2012, 11:25 »

Har lige et mere generelt spørgsmål:

Spiller du med den samme taktik hele sæsonen, eller tweaker du den lidt hen ad vejen??
Med det mener jeg ikke at ændre formationen, men mere at ændre lidt på indstillingerne og de personlige
spiller roller som feks. skarpretter eller defensiv angriber??

Og hvad er din erfaring med at holde nullet?? Jeg synes godt nok det er blevet svært selvom at jeg
vil mene at jeg har et habilt forsvar.
Jeg spiller med iøvrigt med Barcelona, og har i anden sæson købt Neuer til målet men det har ikke hjulpet 'det store Ubeslutsom
« Seneste Redigering: 20 Dec 2012, 09:22 af Bourinho » Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #156: 19 Dec 2012, 08:10 »

Har lige et mere generelt spørgsmål:

Spiller du med den samme taktik hele sæsonen, eller twiker du den lidt hen ad vejen??
Med det mener jeg ikke at ændre formationen, men mere at ændre lidt på indstillingerne og de personlige
spiller roller som feks. skarpretter eller defensiv angriber??

Og hvad er din erfaring med at holde nullet?? Jeg synes godt nok det er blevet svært selvom at jeg
vil mene at jeg har et habilt forsvar.
Jeg spiller med iøvrigt med Barcelona, og har i anden sæson købt Neuer til målet men det har ikke hjulpet 'det store Ubeslutsom

Sorry for det lidt sene svar.. Jeg har haft travlt med alt muligt andet Smiley

Jeg tweeker tit i løbet af en sæson og skifter mellem flere taktikker... Mine taktiske beskrivelser skal ikke ses så statiske som de fremstår. De er mere en grundlæggende ramme som man tager udgangspunkt i. Man skal bare huske at for hver en ændring man laver, så har det indflydelse på flere ting.

Min erfaring er at man ikke som tidligere kan spille hovedløst offensivt og så forvente at defensiven holder nullet. I tidligere versioner startede jeg tit med en offensiv strategi men i FM13 starter jeg ud i standard i næste alle kampe og går mere offensivt som kampen skrider frem for at jagte resultatet. Jeg har som minimum 3 defensive roller i forsvaret+midtbane og 2 i support.. Så jeg holder en defensiv struktur på 5 mand.. Det fungere ganske fornuftigt.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #157: 19 Dec 2012, 08:11 »

Defensiven

Swp keeper

Jeg er blevet rigtig glad for swp keeper rollen. Jeg benytter som tidligere nævnt næsten altid en flad 4 backkæde med to centrale midterforsvarer i defensiv rolle. Tidligere havde jeg en normal målmandsrolle og det gjorde, at jeg ikke rigtig havde noget cover bag forsvaret. Med swp keeper rollen dækkes der meget bedre af bag forsvaret. Så både i Den klassiske og asymmetiske har jeg skiftet til swp keeper.



Midterforsvaret

Jeg har to helt ens roller i midtforsvaret og det har jeg netop fordi hullet foran dem er dækket af min ankermand. I den klassiske er det den centrale midtbane i defensiv rolle. Derfor er der ikke brug for stopper og da jeg spiller med swp keeper så er det også uden cover.

Jeg har valgt to centrale forsvarsspillere i defensiv rolle, da det er klassisk standard rolle som passer fint med tophold, som netop denne taktik skal designes til. De kan både spille bolden fornuftigt frem, fastholde angreb og selvfølgelig udfylde deres hovedopgave: Stoppe modstanderens angribere.



Backs

Jeg startede ud med at skævvride mine backs i den asymmetriske. Jeg ville have en wingback i offensiv rolle og en full back i support. Grunden til dette var ikke af defensiv karakter men af offensive grunde. Jeg fandt dog hurtigt ud af efter nogle få tests, at det slet ikke fungerede. Jeg blev gang på gang straffet over kanterne og efterfølgende indlæg. Nogen siger der er en mindre bug i FM13, alt for mange mål via indlæg, jeg hælder lidt til at trykke enig. Der bliver scoret rigtig mange mål via indlæg. Så for at dække af for dette, så gik jeg tilbage til det klassiske.

Alt efter hvordan man satser offensivt, så kan man veksle mellem full back og wingback. Hvis man ikke har nogle kanter, så kan wingbacks være effektive i en offensiv taktik, det kan dog koste defensivt. I den klassiske valgte jeg to full backs i en support rolle, da jeg gerne ville opnå en mere solid defensiv og lade det kreative være mere op til de 5 offensive spillere. De kom dog stadig på skift i overlaps og deltog i offensiven og sammen med den centrale midtbane i defensiv rolle, så samlede de løse bolde op udenfor feltet.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #158: 19 Dec 2012, 08:38 »

Reglen om 5 x 5

Principperne for den taktiske kreatør er godt beskrevet i TT&F guiden fra 09. Om TT&F guiden så har været inspiration for SI da de startede ideen om den taktiske kreatør skal være usagt. En ting er i hvert fald sikkert, det er at principperne matcher ret godt.

I TT&F 09 beskrives der flere forskellige spillestile og managertyper. Alt fra den rigid Mourinho tilgang (Hans Chelsea år) til den balancerede SAF stil over til den meget flydende Kevin Keegan tilgang.

I Gung-Ho griber jeg den flydende tilgang som bygger på princippet 5 x 5. Hvor man deler sit hold op i en offensiv og defensiv del. For den flydende tilgang tildeler alle i forsvaret samt midtbanespillere i defensiv rolle den samme mentalitet og tildeler alle offensive spillere en højere mentalitet og igen helt ens.

Som jeg har beskrevet så er min defensiv 4 backkæden samt min ankermand som består af 5 mand. Så nu mangler jeg de 5 offensive mand.

Hvis I vil vide mere om 5 x 5 reglen, så læs afsnit 5,6 og 7 i den oprindelige Gung-Ho tråd. Eller grib fat i TT&F09 guiden, hvor i også vil få indblik i de andre tilgange. F.eks Sir Alex Fergusons band of two.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Bourinho
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #159: 20 Dec 2012, 20:56 »

Sorry for det lidt sene svar.. Jeg har haft travlt med alt muligt andet Smiley



Du behøver ikke undskylde for noget som helst. Jeg er dybt imponeret over hvor meget tid du enten har eller investeret på FM, og ikke mindst på at dele det med os andre herinde Smiley

Jeg ændre ikke selv taktik i løbet af en sæson, men tweaker dog lidt på indstillingerne når jeg synes at det ikke rigtigt kører så smooth længere. Det har jo aldrigt været nødvendigt før.....

Ang. den defensive del, så spiller jeg selv med sweeper keeper, på def. og altid (som jeg har gjort i mange år) også en flad 4-back kæde, endda med backsene på def. Plejer også at købe mine backs efter det!! Eks. bruger jeg i 2. sæson mest Alves hjemme mod svagere hold, og så på auto, mens at jeg normalt bruger en meget mere def. back.
Lige nu har jeg eks. ham grækeren fra W.Bremen på højre og Bocchetti på venstre. Centralt har jeg Piquenbauer og Subotic!!! De er dog stadigvæk sjældent at jeg holder nullet Ubeslutsom
Målene falder ikke nødvendigvis fra fløjene. Faktisk spiller modstanderen sig lige så tit igennem midterforsvaret.... .
Det er vel 50/50.. Selv scorer jeg dog ekstremt mange mål efter indlæg fra fløjen. Vidste ikke at der var tale om en bug.... Jeg bruger dog ikke nogen på den def. midt, så måske skal jeg prøve det Rullende Øjne

Skal dog ikke sidde at jumre..... Hævet Øjenbryn Jeg vandt da the treble i første sæson, men det er selvfølgeligt også nemt med Barcelona. Skal bare lige have finpudset taktikken så jeg kan blive superior med mindre klubber også.

Tak for dit feed back. Håber også at kunne hjælpe dig på et eller andet tidspunkt.. Thumbs Up




Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #160: 20 Dec 2012, 23:17 »

En stødpude på den defensive midtbane foran midterforsvaret er som regel en god ide især hvis man ikke køre med stopper/cover..
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Bourinho
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #161: 21 Dec 2012, 12:42 »

Det plejer jeg egentligt også at gøre og startede også sådan ud, men efter en del justeringer kom jeg frem til en 4-1-4-1 hvor den enlige midtbane foran forsvaret er en def. midt på den centrale midtbane med forsvar i indstilling. Det passer jo egentligt meget fint med din 5+5 teori, som jeg dog ikke har læst.....  Forlegen Måske skal jeg prøve at "dumpe" ham en linje og se hvordan det virker. Håber bare ikke at det giver for stort et hul op til de offensive.
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #162: 23 Dec 2012, 10:29 »

De 5 offensive

Nu har vi gennemgået 5 x 5 reglen og har de 5 defensive på plads. Så nu gennemgår vi de 5 offensive som ser således ud i formationen:





Fremadrettet playmaker - Support

Grunden til han er i support er han skal kravle ind i hullet bag de andre 4 offensive spillere og fordele bolden rundt. De 4 andre er i fri rolle og bevæger sig derfor meget rundt og playmakerens rolle er at fordele boldene og designe angrebet. Det hul mellem de 4 offensive og de 5 defensive kalder jeg smørhullet og har været det igennem en del gange.


Farvekoderne for det første er: RØD er playmakeren – Grøn er midterforsvaret - Gul er 2. kæden med backs og balancespilleren - Blå er resten af de 4 offensive.



Det er i det rum playmakeren søger hen og der har han et hav af spilmuligheder rundt om sig. Grøn og gul holder sig som regel bag ham og ved siden af ham mens de 4 blå bevæger sig frit rundt og skifter positioner hvilket giver et levende angreb. Playmakeren spiller med mixed afleveringer, for nogle gange spiller han kort til gul kæde eller til blå kæde som søger ned i smørhullet til ham. Andre gange direkte stikninger ned i ”Den falske 9er hullet” som jeg beskriver senere.

Det er i smørhullet det meste af magien skal skabes med denne taktik. Der vil nogle gange komme ting fra kanten men det er de dybe stikninger til blå gruppe der satses på.



Offensivmidtbanespi ller – Offensiv

En den oprindelige Gung-Ho lå han på den centrale midtbane sammen med playmakeren og tog de dybe løb længere tilbage på banen. Ved at sætte ham længere frem i sit udgangspunkt, så håber jeg på langt flere gennemløb fra ham. Håbet er, at han bliver sat op af den falske 9er og IF med deres dybe afleveringer når 9eren falder ned i banen eller IF krydser ind i banen.

Han vil dog tit bevæge sig i ”Smørhullet” sammen med Playmakeren og der skal han selvfølgelig fordele spillet og sætte IF og 9eren op med dybe afleveringer.



Wing - Offensiv

I den oprindelige Gung-Ho startede jeg ud med 2 IF men fandt hurtigt ud af, at der manglede indlæg og deres løb annullerede hinanden. Så jeg skiftede den ene ud med en Wing og det fungere ganske fint. Han job er ret simpelt. Til baglinjen og send bolden ind i feltet, hvor 9eren, 10eren og IF gerne skulle befinde sig.



Indvendig angriber – Offensiv

Rollen er lidt ligesom den offensive midtbanespiller, hele meningen er at han skal udnytte hullet som den komplette angriber efterlader når han falder ned. Han tager deres udgangspunkt på kanten og krydser ind i banen. Det gør den svære at dække op, for hvem skal tage dem? Backs, midterforsvaret eller midtbanen? Meningen er faktisk at han skal score mindst ligeså mange mål som angriberen og det bedste bud på sådan en spiller er vel C. Ronaldo.



Komplet angriber - Support

Er en nøglefigur i denne taktik, for hans rolle som komplet angriber i support er livsvigtig. Hans bevægelser er frie og kreative, som helst skulle gøre han nogle gange bevæger sig væk fra den centrale position. Enten ved at gå ned i banen eller rykke ud i siderne og dermed åbne et hul som inside forwards og midtbanen kan udnytte. En angriber der bevæger sig væk fra den klassiske position som angriber og dermed efter et hul uden nogen angriber. Det er det hul vi vil udnytte med løb fra den centrale samt inside forwards.

Han er dog ikke en helt falsk 9er, da jeg også har brug for andre ting i hans position, såsom at holde på bolden indtil flere offensive spillere kommer med frem. Samtidig med jeg også gerne ser han til tider tager rollen som poacher og selv tager løbet i hullet.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

fredesvbg
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #163: 02 Jan 2013, 22:01 »

Hej Wester, jeg har DL din Swansea taktik, men opstillingen af formationen er helt knækket, forsvarsspillere skal sættes på angrebspladser og soloangriberen har højreback positionen i formationsbilledet hvis man udtager dem efter positionen i taktikken. Kan man ændre det så de står ud for de rigtige positioner?
Logged

Vah! Denuone Latine loquebar? Me ineptum. Interdum modo elabitur

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #164: 02 Jan 2013, 22:48 »

Hej Wester, jeg har DL din Swansea taktik, men opstillingen af formationen er helt knækket, forsvarsspillere skal sættes på angrebspladser og soloangriberen har højreback positionen i formationsbilledet hvis man udtager dem efter positionen i taktikken. Kan man ændre det så de står ud for de rigtige positioner?

Du kan lave taktikken selv ved at "kopiere" den..

Grunden til det er at jeg har flyttet rundt på brikkerne i test perioden.. Det er my bad  Ubeslutsom
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 23 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010