home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23284
  0 Brugere, 543 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: reportajme
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2013
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Wester’s taktiske tråd
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 23 Udprint
Forfatter Emne: Wester’s taktiske tråd  (Læst 124332 gange)
Donetsk
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #120: 03 Dec 2012, 17:32 »

4-3-3 håber jeg kan blive super god igen i fm 2013 Smiley
God dejlig taktik Opstemt
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #121: 03 Dec 2012, 21:43 »

Fyret

Det blev til 15 kampe i 2. sæson og så kom fyreseddelen. 15 kampe med kun en sejr og 5 point på tavlen. Diabloen blev kørt helt over på midtbanen og modstanderen fandt ud af at mine backs stod meget alene. Jeg kunne slet ikke stoppe blødningen da det først gik galt og det blev til 3 kæmpe nederlag i streg med en målscorer på 2-14 og som blev det for meget for bestyrelsen som sendte mig en besked: Tak for denne gang...

Projektet fejlede hårdt! og Wester's Diablo som vi kender den erklæret officielt for død. Om man kan få en 4-3-3 til at virke skal jeg ikke udtale mig om men jeg tror man skal være et storhold og med en helt anden tilgang.

Man kan tydeligvis ikke vinde hver gang i FM13 og det er jeg underligt nok tilfreds med, for det giver mig mere blod på tanden og lysten til FM er faktisk større end nogensinde..
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Anfield Road
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #122: 03 Dec 2012, 21:59 »

Jeg ved ikke om Diabloen er død, men jeg kan i hvert fald konkludere at 4-3-3 som sådan ikke er død. Ikke for mig i hvert fald. Jeg spiller pt. med en 4-3-3 i en taktik der ligner Diabloen noget, dog med et par ændringer. Jeg ligger nummer 3 efter tolv spillerunder med Brøndby. Så jeg kan godt få den til at fungere nogenlunde  Smiley

Men er Diabloen faktisk ikke en temmelig offensivt orienteret taktik? I fald den er, så er det vel, med al respekt, ikke taktikken for Southampton? Jeg har aldrig haft succes med en offensiv taktik, med hold der skal kæmpe om at overleve nedrykning. Jeg ved godt at en kun står på standard strategi, men tre angribere er vel rimeligt offensivt?  Smiley
Logged

"Tag dog den forbandede bandage af...og hvad mener du egentlig med dit knæ!? Det er Liverpools knæ!" - Bill Shankly

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #123: 03 Dec 2012, 22:05 »

Jeg er helt enig i at 4-3-3 er en offensiv taktik og derfor har det også været sjovt, at taktikken fik 3 FM sæsoner hvor den slog alt med alle hold i alt fra LLM til Champions League. Den tid tror jeg simpelthen er slut. AI'en virker bare for skarp i FM13 og have en standard taktik til alle hold, det tror jeg simpelthen ikke fungere mere.. Men held og lykke til dem der vil prøve og lykkes det, så tager jeg hatten af..
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #124: 03 Dec 2012, 23:59 »

Ud af Mourinho’s skygge

Den rigide spillestil fejlede hårdt i Wester’s Diablo men jeg har ikke givet op. Jeg vil senere gribe fat i den måde at spille på igen, hvor jeg vil lave en defensiv rigid tilgang til bundhold. Jeg vil dog først lege lidt med den meget flydende tilgang, som jo er i den helt anden ende at skalaen.

Det ”nemme” valg havde været at gribe tika taka eller totalfodbolden om man vil, hvor man satser på 4-6-0 formationen eller den klassiske 4-5-1 med den ”falske 9er” på toppen. Det havde også været det nemme valg at tage til Spanien og Barcelona eller smutte en tur til Ajax hvor total fodbolden blev opfundet og stadig praktiseres.

Jeg har dog valgt, at tage turen til det varmeste trænersæde i Europa. Et sted hvor man skifter managers som vi andre skifter underbukser. Jeg tager turen til Chelsea. Det er af flere grunde et svært valg for mig. Den meget flydende tilgang er ikke ligefrem kendetegnet i England og Premier League. Derudover så har Chelsea vundet deres største triumfer ved en solid, rigid defensive men en super stærk midtbane og offensiv, hvor saft og kraft har været kendetegnet. Sidst men ikke mindst så er jeg også glødende Man Utd fan og tror det er første gang jeg ender i fjendens lejr.

Nu skal Chelsea ud af Mourinho’s skygge, det har klubben allerede forsøgt på flere gang men en efter en er de faldet og gang på gang er man røget tilbage til Mourinho stilen. Nu er spørgsmålet så, skal jeg være den næste der ryger en tur for porten? Eller skal mit nye taktiske eksperiment som jeg har valgt at kalde ”De tre 10ere” lykkes?
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #125: 04 Dec 2012, 07:35 »

Formationerne

Jeg vil som sagt tage fat i den meget flydende spillestil men jeg vil gå imod alt fornuft og bygge taktikken op omkring nogle formationer og spillerroller som normalt ikke vil passe til stilen. En meget flydende spillestil lægger op til at alle spillere kan deltage i alle facetter i spillet både offensivt som defensivt og de kan indtage alle roller på banen. – Det princip gør jeg op med og vælger helt klare roller og lægger alle mine kreative kræfter ind på begrebet ”De tre 10ere”. Den lægger normalt også op til man spiller med ”Den falske 9er”, der vil jeg spille med en rigtig 9er. Det bliver også uden wingback, inside forwards osv.

Formationerne og rollerne vil komme til at se således ud:




Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

mama99ai
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #126: 04 Dec 2012, 08:18 »

Spændende - glæder mig til at høre mere  Smiley
Logged

mama99ai
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #127: 06 Dec 2012, 11:19 »

Kommer der mere om taktikken de 3 10'ere  Smiley - jeg spiller selv med Chelsea, så synes det er enormt interessant at høre hvordan det går.
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #128: 06 Dec 2012, 12:53 »

Kommer der mere om taktikken de 3 10'ere  Smiley - jeg spiller selv med Chelsea, så synes det er enormt interessant at høre hvordan det går.

Ja tråden er ikke død.. Jeg har bare haft mega travlt de seneste dage, så FM har ikke lige haft prio.. Er bare gået kold på sofaen i stedet for men ligeså snart energien og tiden er til det, så starter vi op igen...
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #129: 06 Dec 2012, 22:32 »

De tre 10ere

Jeg vil som sagt tage fat i den meget flydende spillestil men jeg vil gå imod alt fornuft og bygge taktikken op omkring nogle formationer og spillerroller som normalt ikke vil passe til stilen. En meget flydende spillestil lægger op til at alle spillere kan deltage i alle facetter i spillet både offensivt som defensivt og de kan indtage alle roller på banen. – Det princip gør jeg op med og vælger helt klare roller og lægger alle mine kreative kræfter ind på begrebet ”De tre 10ere”.

De tre 10ere er ikke et begreb jeg selv har fundet på men kan ikke huske hvilken kommentator der sagde det. Men det han henviste til og omtalte var Chelsea tre kreative kræfter bag angribere, nemlig Mata, Oscar og Hazard. Han snakkede også om at Man City havde lidt samme ide med Silva, Nasri og Tevez. Ideen er, at man ikke kun har en klassisk 10er men hele 3. – Min ide med de tre 10ere er, at de skal udgøre ”Smørstangen” i min taktik.

Citat
I Gung-Ho taktikken var jeg inde omkring ”smørhullet”, det offensive greb bibeholder vi men udvider det til ”Smørstangen”. For i denne taktik har vi to klassiske Wings og med Young, Nani og Valencia, så har vi gode folk til dem. Wings, 10eren og fremadrettet playmakeren i angrebsrolle som jeg har valgt som makker til balancespilleren på den centrale midtbane, de udgør til sammen ”Smørstangen”

Det er der lækkerierne skal opstå og dem der skal fodre Poacheren, både med stikninger i dybden og med hårde flade indlæg fra fløjen. De skal også på skift ankomme i feltet og støtte poacheren. Jeg forventer 4 mand i feltet ved indlæg fra kanten. Backs og balancespilleren skal som i Gung-Ho samle løse bolde op bag smørstangen og spille bolden kort rundt, for at bibeholde spillet højt.

10eren og PM har høj kreativitet og skal fordele boldene, de dribler derfor for kun blandet og ikke ofte. De skal holde det høje tempo og derfor ikke løbe med bolden.


De er især dette citat jeg vil arbejde med i denne version af ”Smørstangen”:

Det er der lækkerierne skal opstå og dem der skal fodre Poacheren, både med stikninger i dybden og med hårde flade indlæg fra fløjen. De skal også på skift ankomme i feltet og støtte Poacheren.



Hvad er en klassisk 10er?

Her vil jeg klart anbefale at tjekke den her ud: Historiens største 10'ere?

Jeg tager mit udgangspunkt i følgende udsagnet fra artiklen: Teknisk yderst velfunderet spiller, som fra en typisk fremskudt, central eller helt fri position på holdet - og banen - styrer det offensive spil med stort overblik og forudseenhed, sublim sparketeknik - og med mål.

I mine øjne er en rigtig god 10er en fremadrettet playmaker a la Laudrup og Zidane men der er jo også Diego og Messi typen. Det åbner op for mange slags roller som Inside Forward, Offensive midtbane, Treguartista og den fremadrettet playmaker.

Nu hedder ideen De tre 10ere, så syntes de skal have samme rolle og der har jeg valgt den fremadrettet playmaker. Hvordan de udmønster sig i selve taktikker tager vi et kig på.



Sådan fungere de..



I den smalle version har jeg samlet De tre 10ere inde centralt. De vil dog ikke lægge så tæt når taktikken udmønter sig. De to yderste vil trække længere ud og fungere som en mellemting mellem en offensiv midtbane og wing. De vil tit og ofte tage turen ned til baglinjen via kanten og smække indlæg ind. Man vil dog se, at når de er samlet derinde at de automatisk skifter position, så det er den centrale af dem der lister ud på kanten. Det er hele ideen med den smalle version, at de bliver svære at dække op og man lokker forsvaret frem, så der bliver plads til Den klassiske 9er.



I den brede version er det faktisk lidt omvendt selvom det lyder skørt. Der vil de yderste ikke tage turen ned af kanten så tit, da de er sat til at krydse ind i banen a la Inside Forwards. Ideen er at de skal lokke backs til sig og derefter stikke den dybe til 9eren.

I begge tilfælde vil jeg gerne have at de to yderste ofte skifter position, så de bliver lidt svære at mandsopdække. Og som i kan se, så er den centrale kun sat som support. Det har jeg gjort fordi jeg gerne vil have han slipper bolden lidt hurtigere og så skal han heller ikke indtage positionen som 9er, for der er ingen grund til at de skal løbe i hinandens baner. Han skal også gå en smule dybere efter bolden og sætte de to andre op eller stikke den til 9eren.

I næste update ser vi på de andre roller, som er designet efter De tre 10ere, da det hele er lagt op til dem.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #130: 06 Dec 2012, 23:04 »

Den klassiske 9'er

Nu har jeg snakket en del om den klassiske 10er og har man første sådan en og i dette tilfælde hele 3. Så skal man også have en klassisk 9er. Men hvad er en klassisk 9er? Og her må i gerne byde ind. I min hjerne er en klassisk 9er en af to typer. En Poacher / Skarpretter eller en typisk Target Man. En klassisk 9er er en som er i feltet hvor chancerne opstår og det så er at bruge sin fysiske styrke som Target Man eller sin mål-næse og placeringsevne som skarpretteren. En ting er sikkert, hans råderum er ikke så stort og han må ikke bevæge sig for meget væk fra sin position som angriber. Han skal være i feltet, det er hans fornemmeste opgave.

Der findes mange rigtig gode 9ere og forskellige bud på sådanne igennem historien. Nogle af mine favoritter er klart: Ruud van Nistelrooy, Gabriel Batistuta og Preben Elkjær – Til det lidt yngre publikum snakker vi om typer som Javier Hernandez fra Man Utd og Karim Benzema fra Real Madrid.

I Chelsea har jeg Fernando Torres som også er en klassisk 9er i mine øjne selvom han ikke ligefrem har vist sin mål-næse i Chelsea trøjen. Det vil jeg dog rette op på med denne taktik. Målene skal komme fra hans fod i rollen som Poacher/Skarpretter. I kender alle sammen rollen og han skal bare være på kanten af offside, klar til de dybe stikninger ind i feltet. Så skal han være klar til at opsnappe de løse bolde i feltet. Han skal gøre det nemme og simple. Bolden skal i kassen.

Som en lille teaser, så kan jeg løfte sløret for, at det fungerer ganske fint indtil videre med Torres og rollen som Poacher på toppen. – Har man ikke en Poacher, så brug en Target Man.


Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

mathiasnh
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #131: 06 Dec 2012, 23:06 »

Rigtig spændende læsning, igen! Opstemt
Logged

Neal Caffrey!

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #132: 06 Dec 2012, 23:12 »

Rigtig spændende læsning, igen! Opstemt

Tak... Den pæne respons tråden har fået er jeg rigtig glad for. Det giver lidt mere blog på tanden til at forsætte med at lege med taktik delen. og håber det kan bruges til noget.

Det hjælper i hvert fald mig selv til at finde nogle nye ting i FM og forhåbentlig kan jeg senere lave en favorit-taktik ud fra de ideer jeg leger med..
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #133: 06 Dec 2012, 23:56 »

Vi har jeres ryg

Når man fylder ”Smørstangen” op med lækkert fyld, så skal der også være noget som holder sammen på lortet. En god kage er ikke kun kagecreme, der er ligesom noget som skal holde på cremen og sikre det hele ikke løber over. Vi har brug for nogen der tager sig af det beskidte arbejde på midtbanen, hvor slaget som regel står, nogen som har 10ernes ryg og som kan erobre nogle bolde og fungere som stødpude for forsvaret.

Jeg vil have to forskellige typer, og den ene er det dumme svin som alle rigtig fans af engelsk fodbold elsker. En som kan levere en rigtig herretackling. Til jer der sad klisteret foran tipslørdag, I ved hvad jeg snakker om. Jeg vil have en boldvindende midtbanespiller, der går forreste og tør tage kampen op. Så vil jeg også have en med lidt køligere overblik der skal placere sig i hullet mellem midtbane og forsvar, en klassisk ankermand der opsnapper bolde foran midtforsvaret og spiller den simpelt videre. To defensive spillere der skal give plads og ro til 10erne, så de kan udføre deres job og samtidig vide at nogen har deres ryg.

Midtbanen kommer derfor til at se således ud:



Nu er der måske nogen der undre sig over, at den ene ikke er sat til support. Grunden til dette er, at positionerne inde centralt i Smørhullet/Smørstangen allerede er optaget af De tre 10ere. Sætter man en support eller offensiv rolle derind, så vil de ende med at løbe i vejen for hinanden. Deres eneste job er at erobre bolden og spille den simpelt videre.

Jeg startede ud i de indledende test med to mand oppe centralt i defensiv rolle men hullet mellem forsvaret og midtbanen blev for stort. Rollefordelingen mellem de to blev også helt skæv og de opsnappede intet. Ved at sætte den ene en tak tilbage så er rollerne mere tydelige og det giver en langt bedre balance i formationen. De har også nemmere ved at finde spil muligheder, når de ikke vælter oveni i hinanden derinde.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #134: 07 Dec 2012, 00:13 »

Forsvaret

Ganske som jeg plejer. Jeg skal nok prøve at lege med det senere men ikke nu  Smiley Så jeg nøjes bare med at citere fra tidligere dog men små ændringer.



I begge formationer spiller jeg med en 4 back kæde som ser således ud:



Jeg spiller som sagt med zonemarkering og eftersom jeg bruger to ens typer i midterforsvaret, så er det ekstra vigtigt at man har en balancespiller som stødpude. Derudover så spiller jeg med en Sweeper Keeper i support som gerne skulle opsnappe løse bolde i dybden.

Valget på central defender i defensiv rolle handler om jeg vil have en flad 4 back kæde som holder linjen sammen. Det udelukker cover og stopper defender. Derudover vil jeg have de spiller simpelt og mere koncentrere sig om at fastholde angrebet sammen med balancespilleren. Det udelukker en ball playing defender. Da jeg heller ikke ønsker direkte aflevering fra forsvaret, da de netop skal fastholde bolden og spille den simpelt videre til mere kreative typer, så er limited defender og udelukket.

På back positioner har jeg klassiske full backs. Jeg kunne være fristet til at bruge wing backs men jeg ønsker en mere balanceret tilgang, hvor mine backs ikke vælter frem på samme tid. Ved at have dem på automatisk så tilpasser de sig holdet mentalitet, så skulle jeg senere gå mere offensivt, så kommer de med flere løb fremad og skifter til attacking. I standard, kontrolleret og kontra vil de være i support. Meningen er også de skal overlappe og arbejde tæt sammen med mine yderste 10ere.
« Seneste Redigering: 07 Dec 2012, 00:15 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 23 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010