home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 12:12:15 TindraTindra Blogs Chat GPT Gratis: En oö...
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
Antal Registrerede Brugere: 23281
  0 Brugere, 255 Gæster Online.

Indlæg: 1132682 over 31363 Emner
Nyeste Bruger: TindraTindra
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2013
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Wester’s taktiske tråd
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 [2] 3 4 ... 23 Udprint
Forfatter Emne: Wester’s taktiske tråd  (Læst 123934 gange)
Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #15: 17 Nov 2012, 21:56 »

Bindeleddet 4-4-1-1

I 4-4-1-1 formationen har vi allerede et naturligt bindeled mellem angreb og midtbane, da der spilles med en offensiv midtbanespiller. Han bevæger sig allerede i rummet mellem modstanderens forsvar og midtbane.



Med et naturligt bindeled på den offensive midtbane, så kan vores enlige angriber indtage en offensiv rolle frem for en support rolle som man vil gøre i f.eks 4-1-4-1 formationen som vi kommer til næste gang.

Hele den offensive ide i 4-4-1-1 bygger igen på ”Smørstangen” som i 4-4-2. Så det behøver vi ikke gentage. Hvilken rolle han skal spille kommer vi ind på, når vi senere gennemgår de enkelte positioner.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #16: 17 Nov 2012, 22:37 »

Bindeleddet 4-1-4-1

Her spilles der med en enlig angriber men uden en offensiv midtbanespiller, derfor sættes han i en support rolle. Han trækker ned i hullet mellem modstanderen midtbane og forsvar. Dermed efterlader han et tomrum på toppen men meningen er så, at midtbanen skal komme i de dybe løb fordi angriberen ind i det tomrum. Han vil dog stadig befinde sig i feltet når spillet kommer ud over kanterne.


Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #17: 18 Nov 2012, 00:42 »

Spillerroller – Forsvaret

I alle 3 formationer spiller jeg med en 4 back kæde som ser således ud:



Jeg spiller som sagt med zonemarkering og eftersom jeg bruger to ens typer i midterforsvaret, så er det ekstra vigtigt at man har en balancespiller som stødpude. Derudover så spiller jeg med en Sweeper Keeper i support som gerne skulle opsnappe løse bolde i dybden.

Valget på central defender i defensiv rolle handler om jeg vil have en flad 4 back kæde som holder linjen sammen. Det udelukker cover og stopper defender. Derudover vil jeg have de spiller simpelt og mere koncentrere sig om at fastholde angrebet sammen med balancespilleren. Det udelukker en ball playing defender. Da jeg heller ikke ønsker direkte aflevering fra forsvaret, da de netop skal fastholde bolden og spille den simpelt videre til mere kreative typer, så er limited defender og udelukket.

På back positioner har jeg klassiske full backs. Jeg kunne være fristet til at bruge wing backs men jeg ønsker en mere balanceret tilgang, hvor mine backs ikke vælter frem på samme tid. Ved at have dem på automatisk så tilpasser de sig holdet mentalitet, så skulle jeg senere gå mere offensivt, så kommer de med flere løb fremad og skifter til attacking. I standard, kontrolleret og kontra vil de være i support. Meningen er også de skal overlappe og arbejde tæt sammen med mine wings. Det kommer vi nærmere ind på når vi gennemgår midtbanen.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #18: 18 Nov 2012, 11:05 »

Spillerroller – Midtbanen

4-1-4-1



Min balancespiller i 4-1-4-1 er en Anchor Man da denne formation mest skal bruges imod de store hold på udebane. Der vil jeg meget gerne lukket hullet af forsvar mit forsvar, da de store hold som regel er rigtig gode til at udnytte det hul. De har tit rigtig dygtige og kreative typer som søger netop rummet mellem forsvaret og midtbanen, det rum skal helst lukkes af. En Anchor Man flytter sig ikke særlig langt væk fra sin position, hvilket er vigtig for at opnå målet.

Så vil jeg også gerne opnå det jeg beskrev i bindeleddet 4-1-4-1, hvor jeg vil have midtbanen til at komme i dybden i det tomrum som angriberen efterlader. Derfor har jeg valgt 3 spillere i offensive rolle som har mange løb fremad.

Sidst har jeg valgt en boldvindende midtbanespiller i support. Det har jeg gjort fordi jeg meget gerne vil vinde slaget på midtbanen i de kampe. Der skal lidt mere saft og kraft til end jeg normalt ville satse på. Jeg vil rigtige gerne leve på omstillinger i denne formation. Så nogle vundne bolde der hurtigt spilles videre til de 4 offensive ville være helt perfekt!



4-4-2



Som i kan se har jeg valgt en central midtbanespiller i defensiv rolle som balancespilleren. Det jeg søger er som tidligere beskrevet:

Som rent defensivt fungerer som oprydder eller stødpude foran forsvaret.

Hans opgave offensivt er at opsamle de løse bolde og sætter dem simpelt i spil igen. Han skal altså være med til at fastholde angrebet, han søger derfor de nemme simple ting og kommer sjældent med frem.

Hvis man vælger en boldvindende midtbanespiller så vil han i sit pres bevæge sig for langt væk fra positionen i sit pres og dermed ikke fungere som stødpude. En defensiv playmaker vil ikke holde det simpelt, så han er også udelukket. Den centrale midtbanespiller i defensiv rolle udfylder de opgaver jeg søger.

Ved siden af ham har jeg den fremadrettede playmaker i support, som ude over playmaker rollen gerne skulle komme med frem i feltet ved indlæg. Hans job er at søge ind i ”Smørhullet” når man er i angreb. ”Smørhullet” er et begreb fra min Gung-Ho tråd:

Citat
Farvekoderne for det første er: RØD er playmakeren – Grøn er midterforsvaret - Gul er 2. kæden med backs og balancespilleren - Blå er resten af de 4 offensive.

Det er også det rum vores bindeled gerne skulle komme ned i, så vi får ”Smørstangen” som tidligere beskrevet.

På kanterne har jeg de klassiske wings men modsat det de fleste måske ville forvente, at de var i offensiv rolle, så har jeg valgt, at de skal være i support. Grunden til det vil jeg prøve at forklare. Hvis man vælger dem i offensive rolle, så bevæger de sig langt frem på banen, og lægger sig mere eller mindre op ved siden af angriberne.



Det gør at der bliver overbefolket på toppen og modstanderen kommer til at stå langt mere kompakt. Det betyder, at det bliver svært at finde hullerne bag om forsvaret, derudover tvinges man til langskud. Citat Adzke: Langskud er roden til alt ondt i FM.

Vælger man derud imod wings i support, så får man en helt anden dynamik i sit spil. Først og fremmest deltager de mere i spillet, de kan krydse både ind i banen men også til baglinjen. De tvinger også modstanderens backs lidt længere frem og dermed skabes der huller. Sidst men ikke mindst giver det også backs mulighed for overlap og deres samarbejde vil fungere langt bedre.





4-4-1-1



Alle principperne fra 4-4-2 går igen i 4-4-1-1. Der har vi dog rykket playmakeren op på den offensive midtbane position, hvor han fungere som holdets bindeled, da vi kun spiller med en angriber. Jeg vil gerne have han holder sig i centralt i ”Smørstangen”, derfor er han ikke i offensiv rolle eller er klassisk offensiv midtbane i mere fri rolle. Jeg vil gerne holde ham inde centralt nemlig.

Det nye er den centrale midtbanespiller i automatisk. Han skal fungere som både bolderobre i defensiven, være support for angrebet og samtidig hjælpe vores playmaker i ”Smørstangen”. Her kunne en felt til felt midtbanespiller måske være effektiv men råder ikke over nogen naturlige valg til den rolle. Derudover ønsker jeg ikke alt for mange med fri rolle, da jeg søger en balanceret tilgang.

Samtidig tilpasser hans sig mentaliteten på holdet i automatisk, for skulle man vælge en mere offensiv tilgang senere i kampen, så vil han blive attacking og komme med flere løb fremad, blive mere kreativ osv.. Ligeledes omvendt hvis man skulle gå mere defensivt. Den dynamik kan jeg godt lide og giver formationen lidt mere muligheder uden man skal lave de store ændringer end på andet en mentaliteten.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #19: 18 Nov 2012, 12:36 »

Spillerroller – Angrebet

4-4-2

I 4-4-2 formationen skal vi som sagt have et bindeled, der foretrækker jeg den komplette angriber i support, man kan dog med fordel også bruge den dybe angriber i support. Med både RvP og Rooney i truppen har man den oplagte 10er til bindeleddet.

Hvilken rolle man vælger til den anden angriber, det står en mere eller mindre frit for, så længe han er i den offensive rolle. For der kommer det lidt an på hvilken spiller man vil bruge på dagen. Vælger man Welbeck er den Advanced forward god, er det Hernandez så er det selvfølgelig en Poacher man vælger. Skulle det være RvP ville jeg vælge en komplet angriber. Og skulle man have en Target man i sin trup, så kunne han også bruges. Det vigtige er bare, at han holder sig på toppen og er i feltet når chancerne opstår.



4-1-4-1

Her spiller vi kun med en angriber og han fungerer som bindeled. Derfor er det vigtigt at han er i support og derudover skal han kunne holde på bolden indtil midtbanen kommer med frem. Så den dybe angriber, den komplette samt Target Man er oplagt. Jeg foretrækker selv den komplette angriber, da jeg råder over både RvP og Rooney.



4-4-1-1

Her citere vi bare:

Citat
Hvilken rolle man vælger til denne angriber, det står en mere eller mindre frit for, så længe han er i den offensive rolle. For der kommer det lidt an på hvilken spiller man vil bruge på dagen. Vælger man Welbeck er den Advanced forward god, er det Hernandez så er det selvfølgelig en Poacher man vælger. Skulle det være RvP ville jeg vælge en komplet angriber. Og skulle man have en Target man i sin trup, så kunne han også bruges. Det vigtige er bare, at han holder sig på toppen og er i feltet når chancerne opstår.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #20: 18 Nov 2012, 13:03 »

Minus Playmaker

Selvom jeg bruger en playmaker rolle betyder ikke at jeg bruger en playmaker. Jeg vil gerne have en spiller der bevæger sig i de mønstre en playmaker gør men jeg vil nødvendigvis ikke have spillet igennem ham. Jeg vil gerne have et varieret angrebsspil, der nogle gange går igennem playmakeren men andre gange kommer mere direkte igennem på kanterne. Derfor vælger jeg at fjerne playmaker funktionen under holdinstruktionerne .



Derudover er de større hold rigtig gode til at lukke enkelte spillere ned, og lukkes din playmaker først ned og spillet skal igennem ham. Så dør dit angreb og resultere i mange bold tab.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #21: 18 Nov 2012, 23:05 »

De sidste småting

Før jeg poster Beta version af denne taktik pakke, så skal vi lige have de sidste småting på plads.

Langskud

Langskud er roden til alt ondt i FM.. Vi kender det alle sammen og det har været sådan i alt for mange versioner nu og FM13 er ikke anderledes. Vi kender det, at vores hold hagler det ene håbløse langskud efter det andet op på række 35. Også selvom man fjerner alle langskud i de personlige indstillinger, så skydes der stadig løs. Man kan intet gøre, andet end at reducere skadernes omfang og netop fjerne langskud på samtlige positioner. Så det gør jeg.



Den kreative frihed

Jeg har ligeledes valgt at sætte den kreative frihed op. Jeg spiller med en del spillere i support rolle og deres kreative frihed er naturligt lidt lavere, den vil jeg gerne have lidt op. Det sjove ved det som nogen af jer måske ikke har bemærket, er at den tæller holdet samlede kreative frihed sammen. Så spiller du med en komplet angriber i offensiv rolle, så falder kreativiteten hos dine wings i support, netop fordi den komplette angriber har meget høj frihed. Derimod spiller du med en poacher, så stiger wings kreativitet…
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #22: 18 Nov 2012, 23:58 »

Beta v1

Så er den første Beta version klar og jeg går i gang med at teste. Hvis man vil teste sammen med mig, så ville det være mega fedt! Jeg kommer selvfølgelig med resultaterne for de test og eventuelle ændringer.

Du kan hente Beta versionen her: Man Utd taktik pakke - Beta v1



Sådan bruger du pakken

Den indeholder som sagt 3 taktikker som jeg mener kan skabe succes i Man Utd men hvordan sætter man sine taktikker i spil?

Personligt vil jeg benytte 4-4-1-1 som min fortrukne formation og sætte mentaliteten op på kontrolleret når jeg spiller på hjemmebane med de mindre hold, hold udenfor top 5-7. Eller vil jeg holde den standard i de andre kampe.

4-1-4-1 vil jeg kun benytte på udebane mod top 3-5 eller hvis jeg skal holde et resultat hjem og skal jeg holde et resultat hjem, f. eks 2-0 så vil jeg skifte til kontra.

4-4-2 vil mest komme i spil på hjemmebane mod de små hold i ligaen altså bundholdene 15-20 og når jeg skal jagte et resultat, hvor jeg vil gå op til attacking med 4-4-2.

Det hele handler dog om fingerspidsfornemme lse som er umuligt at beskrive men vil forsøg, at nævne hvad jeg gjorde i udvalgte kampe, så jeg måske bedre kan illustrere mine tanker.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #23: 19 Nov 2012, 09:09 »

En fantastisk debut

Så kom jeg i gang med de første par kampe som var mod overkommelige modstandere. Det bliver til en 3-1 sejr på udebane mod Southampton, hvor jeg spillede 4-4-1-1 formationen. Derefter blev det til en 3-0 sejr hjemme mod Sunderland hvor jeg spillede 4-4-2 formationen.

Så det har været en god start men det fantastiske var, at RvP har fået en fantastisk start i United trøjen, 5 mål og 1 assist har han stået for i henholdsvis rollen som Komplet angriber i offensiv rolle i 4-4-1-1 formationen og som komplet angriber i support rollen i 4-4-2 formationen.

Formationerne har fungeret fint og har ikke nogen anmærkninger. Jeg dominere kampene og står fint i defensiven og med 3 mål i hver kamp, så må man sige at offensiven også fungere fino.

Om denne form forsætter bliver spædende, da jeg har nogle svære kampe foran mig…


Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #24: 19 Nov 2012, 10:38 »

Den første svære test - part 1

Så stod den på 3 svære kampe efter en nem start mod Southampton og Sunderland, nu stod den på Tottenham ude, Liverpool hjemme og Chelsea ude.



Tottenham

Den første prøve var mod Tottenham ude og jeg startede ud med 4-1-4-1 formationen som holdte 0-0 til halvleg. Jeg skiftede dog til 4-4-1-1 ved pausen, da Tottenham spillede med denne formation:



De havde ikke en offensiv midtbane med men stod med en defensiv og 2 centrale midtbanespillere. Det gjorde at de kunne holde bolden i egne rækker og dominerede spillet. Jeg ville have en mand op og sætte større pres på deres defensive midt og spille mand mod mand med deres to centrale midtbanespillere.

Det gav en mere intens kamp, for i første halvleg kunne begge hold spille den roligt rundt da presset på den defensive midtbanespiller var ikke eksisterende. Nu var det mand mod mand på midtbanen og det satte for alvor gang i kampen. Det var ikke ligefrem kønt men en rigtig mandfolkedyst der pludselig udspillede sig. Den var intens men chance fattig 2. halvleg og derfor var det ikke overraskende på en dødbold kampen blev vundet. Vidic steg op efter et hjørnespark og headede bolden ind til kampens resultat 0-1 og dermed hentede jeg den 3. sejre i streg.

Jeg har endnu ikke beskrevet min hjørnesparkstaktik, så den tager vi i næste indlæg, før vi går videre til Liverpool og Chelsea kampen.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #25: 19 Nov 2012, 11:17 »

Hjørnesparkstaktik

En klassisk måde at scorer mange mål i FM er via hjørnespark, det handler om at finde den rette formel. I tidligere versioner har nogen knækket koden og udnytte systemet FM er bygget op omkring, dette har jeg ikke set nogen gøre endnu i FM13. Den kode har jeg heller ikke fundet men ønsker heller ikke finde den, da udnyttelse af bugs anser jeg som snyd. Til gengæld har jeg fundet frem til en taktik som er ganske effektiv uden at være for sindssyg og den effektivitet kom til udtryk i kampen mod Tottenham i som var taktikkens første store test.

Jeg vandt kampen med 1-0 på hovedstød af Vidic efter hjørnespark. Målet faldt da Vidic angreb forreste stolpe men jeg sparker ikke efter forreste stolpe fast, det er blandet hvor bolden sendes hen. Jeg tror AI’en er blevet meget bedre og dermed kan gennemskue hvis man sender bolden det samme sted hen hver gang. Formlen ser således ud:

2 x Bliv tilbage - To hurtige spillere med fornuftige defensive kvaliteter, som regel backs.

1 x Lur uden for feltet - Han skal samle løse bolde op og gerne skyde på kassen derfra. Så langskud er en god evne

1 x Angrib bagerste stolpe - Bedste header

1 x Angrib forreste stolpe - Bedste header

1 x Stå ved målmand - Gerne en lille mand som kan drille målmanden, så han ikke kommer ud i feltet og napper den.

1 x Sparker - Den med højste stats i hjørnespark

3 x Gå med frem – De tre skal skabe uro i feltet og dermed plads til dem som angriber stolperne.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

hoeven
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #26: 19 Nov 2012, 15:23 »

Skide fedt arbejde du laver Wester! Jeg var stor fan af din Gung-Ho taktik du arbejdede med sidste FM sæson Peace Så følger med her, og prøver dine teorier/taktikker af med mit Inter hold Thumbs Up
Logged

mathiasnh
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #27: 19 Nov 2012, 16:04 »

Meget lækkert med disse taktiske gennemgange! Det er meget lærerigt, og jeg læser dem med stor fonøjelse! Smiley
Logged

Neal Caffrey!

mathiastr
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #28: 19 Nov 2012, 16:15 »

FEDT ARBEJDE!
Har bare lige et spørgsmål er i gang med Spurs, og hvordan er holdinskuktioner og hvordan er de forskellige ting ved spillerne, feks. er Bale IA eller wing?  Wink
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Wester’s taktiske tråd
« Svar #29: 19 Nov 2012, 16:29 »

FEDT ARBEJDE!
Har bare lige et spørgsmål er i gang med Spurs, og hvordan er holdinskuktioner og hvordan er de forskellige ting ved spillerne, feks. er Bale IA eller wing?  Wink

Jeg vil mene at Bale er bred midtbanespiller af natur men i Tottenham spiller de vel 4-1-2-2-1 for tiden? og der fungere han vel mest som wing? Jeg ser ikke så tit Tottenham spille men vil mene han fungere bedst som bred midtbane eller wing...


og tak for den pæne respons fra jer alle..
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Sider: 1 [2] 3 4 ... 23 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010