home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 518 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2011
| | | |-+  Kategori: Klubsøgning og -erfaring
| | | | |-+  VfL Wolfsburg
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: VfL Wolfsburg  (Læst 1998 gange)
KrookDale
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
VfL Wolfsburg
« : 18 Nov 2010, 04:28 »

Ingen anden der har lavet en tråd om denne dejlige klub? Nuvel.

Overordnet
Wolfsburg er en rigtigt spændende klub at spille, en velbalanceret trup med nogen af de største stjerner/talenter i tysk fodbold. Samtidigt med dette er stadion og økonomi dog ikke imponerende, og trænerstab/træningsfaciliteter har bestemt også set bedre dage. Alt i alt er der på trods af et spændende hold stadig masser af udfordring til den ambitiøse manager, der vil tage Wolfsburg helt op blandt de største.

Økonomi
Klubben har så vidt jeg erindrer omkring en 100 mio i klubkassen, og tjener ikke voldsomt mange penge. Jeg nåede personligt hen imod slutningen af sæsonen ned på et underskud på 250 mio, men fik dog rettet op på det med præmiepengene. Klubben ejer ikke stadion og bestyrelsen er ikke umiddelbart indstillet på at bygge et nyt, der skal nok opbygges en vis reputation og pengebeholdning, før man får dem på andre tanker.

Spillermateriale
Spillermaterialet er helt klart klubbens største styrke. For at starte fra bunden af, så har klubben på målmandsposten en rigtigt lækker og velbalanceret målmand i form af Benaglio, klart en af de bedre i bundesligaen. Foran ham står bundesligaens stærkeste centerforsvar, i form af Arne Friedrich (omg han er vild) og Simon Kjær, 2 forsvarsspillere der begge er ekstremt komplette. På backpladserne ser det langt fra lige så godt ud, venstrebacken er offensivt besat mens højrebacken er ret defensivt besat, i begge sider er der dog nogen svagheder, som en stærk modstander vil udnytte.
På midtbanen har man Josue, Diego, Kahlenberg samt en del andre spillere, der ikke er decideret gode, men omvendt ikke vil falde igennem i bundesligaen heller. Diego er klart det stærkeste navn her, og med 2 andre fine offensivt orienterede midtbanespillere, er man ret godt besat her. På den defensive midt, er Josue ved at komme op i årene, og er han skadet er man ikke voldsomt godt besat. På fløjene ser det ekstremt svagt ud, Kahlenberg og Ziani kan bruges der, men ingen af dem er videre fantastiske, helt klart klubbens svageste punkt. I angrebet ser det igen godt ud, Dzeko er den klart bedste angriber i Bundesligaen, og blev topscorer i min første sæson, med 32 mål i 32 kampe. Derudover er der Grafite og Mandzukic, der begge er rigtigt fine.

Taktiske muligheder
Klubben er meget svage på fløjene, mens man er velbesat på den offensive midt, så jeg var ikke sen til at skifte til den fløjløse opstilling 4-1-2-3, en opstilling jeg fra FML af ved er effektiv og har nærmest perfektioneret, med det resultat at jeg da også hev en 1. plads i bundesligaen hjem allerede i første sæson. Spiller man denne opstilling vil jeg anbefale at hente en god hurtig teknisk angriber til klubben, samt en targetman backup til når Dzeko er skadet. Vælger man at spille i en mere klassisk formation, kunne man se nærmere på f.eks. en 4-3-1-2, der også glimrer ved sin mangel på fløje, eller evt. en 4-1-2-1-2 bred diamant, hvor Diego vil kunne stråle i hullet bag angriberne.

Jeg startede med at skifte kaptajn, da Dzeko ærligt talt ikke er den meste kvalificerede kaptajn, med det resultat at han blev ret mopset, bestemt ikke en god ting, da han har kontraktudløb efter allerede 3 sæsoner, og det kan blive svært at få ham til at forlænge. I sidste ende er han dog for dårlig en kaptajn til at man kan beholde ham i den rolle.

Transfers og spillerindkøb fremadrettet
Både Grafite og Josue er godt oppe i årene, og kræver nogen heftige lønninger. Jeg vil personligt anbefale at man skiller sig af med disse to snarest muligt, da man ellers risikerer at skulle betale mange millioner per sæson til spillere man ikke bruger, men heller ikke kan skille sig af med. Om ikke andet, skal man forsøge at sikre sig nogen lidt mindre alderspressede erstatninger for disse to, jeg købte personligt Kadlec og agyei, men vil dog mene at man bør overveje at købe nogen lidt ældre spillere, der kan præstere fra sæson 1, da det i hvert fald for mig gik lidt sløvt for spillerudviklingen, og med Wolfsburgs økonomi er det virkeligt essentielt at ende højt i ligaen og kvalificere sig til UEFA cup som minimum, og allerhelst ChL.

Jeg valgte efter første sæson at skille mig af med både Riether og Schäfer, da de grundet deres lave jumping koster en del mål, især Schäfer der samtidig også er ret svag defensivt. Derudover er der en del ældre spillere i klubben, der enten fra starten er ubrugelige, eller i hvert fald hurtigt mister deres duelighed, skil dig af med dem hurtigst muligt, så du kan få lønningerne ned. Jeg ventede med at skille mig af med Josue og Grafite, og det ærgrede jeg mig senere lidt over, for brugte dem ikke voldsomt meget i løbet af sæsonen, og havde ved sæsonslutningen meget besvær med at skille mig af med dem.

Mht. spillerindkøb valgte jeg fra start af at købe Vaclev Kadlec, Lacina Traore, Daniel Kofi Agyei samt Eden Hazards yngre og lige så talentfulde bror, Thorgan Hazard. Traore er en billig reserve for Dzeko, men han udvikler sig godt nok lidt sløvt. Thorgan Hazard ville jeg nok ikke købe næste gang, for en 1. holdsplads til ham har simpelthen for lange udsigter, så er det bedre at bruge pengene på en spiller der kan hjælpe med at sikre champions league adgang allerede fra første sæson.

Jeg købte spillere kontant, men vil egentlig anbefale at man køber over en længere tidsperiode, da man kan ende med et overordentligt stort underskud ellers. Da min kassebeholdning var på -250 mio kr., var jeg ihvert fald meget bange for hvad min bestyrelse ville sige til et lavt bud på Dzeko.

Afslutning
Det var så mine erfaringer med Wolfsburg, tror det er en klub man kan nå langt med, og de har den måske mest spændende spillertrup i Bundesligaen, helt klart en fed klub at spille. Hvordan er det gået for jer andre der har startet et spil op med den?
Logged

Fan af <indsæt klub>, siden <indsæt årstal> og derfor bedre end alle andre.

Harlis
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: VfL Wolfsburg
« Svar #1: 18 Dec 2010, 11:21 »

Er ved at starte et game nu..

Hvordan benytter du Dzeko?

Og du må være godt besat på backpladserne, siden du spiller uden kanter?

Må indrømme at jeg aldrig har haft Dzeko i FM, så jeg glæder mig lidt - ham og så Simon Kjær (samt din fine beskrivelse) var hvad der fik mig til at vælge Wolfsburg!  Smiley
Logged

Swizz CataR
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: VfL Wolfsburg
« Svar #2: 18 Dec 2010, 11:52 »

Jeg har selv spillet to sæsoner med Wolfsburg og kan kun anbefale dem Smiley Jeg er meget enig i dine (Krookdale) antagelser omkring økonomien der faktisk er enormt ringe gennem hele første sæson. For mig var Mandzucik en angrebsstjerne, han spillede i anden sæson bedre end en utilfreds Dzeko, der desværre var meget svær at forlænge med gennem 3. sæson.

Grafite har jeg heller ingen fidus til, og ham bør man efter min mening også sælge fra start, da han får en uhyre stor lønning. Jeg solgte efter første sæson også Kjær, da han blev interessant for Atletico. Til forsvaret kan jeg istedet anbefale Juhazn(stav) fra Anderlecht, og til midtbanen fik jeg selv fat i Khedira efter første sæson.

Omkring stadion oplevede jeg dog, at man efter anden sæson gik med til at bygge et nyt stadion med 55000 pladser eller sådan noget lignende Smiley
Logged

DTU - bliv kendt for rent faktisk at kunne noget!

coco1993
Lilleputspiller
*

Offline Offline


 
Sv: VfL Wolfsburg
« Svar #3: 29 Dec 2010, 02:19 »

Det lyder utroligt spændende, og med din (KrookDale) fremragende analyse, bliver det også en udfordring Opstemt

Logged

Rurik Gislason!

KrookDale
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: VfL Wolfsburg
« Svar #4: 06 Jan 2011, 18:33 »

Jeg er nu i 2015, og byggeri af et nyt stadion er endelig igang, dog kun med plads til 42500 tilskuere, ikke nogen videre vild opgradering. På spillerfronten har jeg allerede en god del regens, men dog stadig Simon Kjær, Benaglio samt Kadlec, Lacina Traore og Agyei som jeg jo købte i starten. Dzeko fik jeg desværre aldrig forlænget med, og han skred efter endt kontrakt til Chelsea i 2013. Sanogo har dog heldigvis taget godt over, og er nu bedre end Dzeko nogensinde har været.

Resultatmæssigt har det set rimeligt ud, har vundet min liga 2 ud af 5 år og har været i en champions league finale, tilsvarende ser min økonomi rigtigt pæn ud, da jeg har signet en del spillere på fri transfer og holdt lønningerne rimeligt lave. Har nu et så stærkt hold at jeg nok vil vinde ligaen i samtlige kommende sæsoner.

Jeg brugte Dzeko som Targetman-attack. Ved siden af ham brugte jeg to lidt hurtigere og mere teknisk funderede spillere, i rollen poacher (I en 4-1-2-3).  Kan man få nogle spillere med 11-13 crossing er det rigtigt godt, da de meget ofte vil få mulighed for at slå indlæg ind til ens targetman, noget der har sikret mig en helt urimelig mængde hovedstødsmål igennem de forskellige sæsoner. Centralt anbefaler jeg at man bruger en fysisk komplet targetman, dvs. Dzeko, Adebayor, Zlatan, Drogba, Sanogo, Babacar eller lignende, da den centrale angriber både vil kunne score utroligt mange mål på stikninger, samt være i den modtagende ende af alle de indlæg dine to andre angribere slår ind. Jeg har brugt først Dzeko og så Sanogo+Traore i denne rolle, og alle de 3 har scoret gennemsnitligt 1 mål per kamp i denne rolle.

Kan være jeg skulle lave en tråd om min taktik på et tidspunkt.

Backpladserne har i samtlige mine sæsoner været mit svageste punkt, synes der er få gode backs i Fm11 der også kan hoppe, men har nu Ivan Obradovich på venstrebacken, hvor han er fænomenal, samt en regen, der efterhånden er ved at blive rigtig fin, på højrebacken.
Logged

Fan af <indsæt klub>, siden <indsæt årstal> og derfor bedre end alle andre.

nasri
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: VfL Wolfsburg
« Svar #5: 12 Jan 2011, 16:04 »

Jeg har spillet 2 sæsoner, og valgte at sælge Dzeko da han ikke gjorde det så godt som han burde, og tænkte at det var pengene værd. Jeg valgte at købe den Saudi Arabiske angriber Yaser Al-Qathani, koster ikke så meget og er faktisk ret god

Må nok sige at jeg er enig med dig (Krookdale) i at man bør komme af med Grafite så hurtigt så muligt, da han hurtigt ikke er den store løn værd:)
Logged

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010