Er du den næste landstræner?
Hvis Paul og Olivier Collyer havde boet i en storby i stedet for ude på landet, havde millioner af mennesker måske været en smule mere friske igennem de sidste 13 år. Brødrene skabte nemlig kult spillet Champions Manager, et mere effektivt middel mod søvnløshed end kaffe og naboer med trang til høj musik.
I midten af 1980erne lærte de Everton elskende teenagers sig selv at programmere software og udviklede deres fodbold simulationsspil efter 5 år. Efter flere afvisninger, fandt de endelig en udgiver i 1992. Salget gik strygende og et dynasti var skabt, med nye versioner hvert eneste år, som vi kender det. Sidste år gik udviklerne, Sport Interactive (SI) og Eidos (udgiverne) fra hinanden, og spillet skiftede navn til Football Manager.
Det første Champions Manager solgte ca. 30.000 kopier. Football Manager 2005 solgte ca. 400.000 kopier i UK og 750.000 i Europa. Champions Manager 4, som kom i 2003, var det hurtigst sælgende PC spil nogensinde. Football Manager 2006 udkommer 21. oktober.
Sports Interactive, bosat i Nord London, har 35 fuldtidsansatte, 50 hoved ansvarlige for scouting og 1500 assistenter over hele verden. Dette er, så vidt Sports Interactive ved, det største scouting netværk i verden. Alle udfører dette arbejde for at skaffe den største fodbold database: FM06 vil have i alt 272.000 spillere og stab, som er vurderet på alt lige fra boldbehandling til personlighed.
”Vores mål var at skabe en verden som kan køre af sig selv, men samtidig giver brugeren mulighed for at overtage en lille del af den”, siger Oliver Collyer. ”Andre spil er opbygget omkring brugeren, vi sætter brugeren ind i en verden der allerede er der. Man bliver nød til at have spilleren og computer managerne på et lige plan, ellers vil spilleren føle sig snydt og miste interessen.”
Et andet mesterstykke var at holde grafikken på det simple plan. I stedet for at forsøge at give en præcis gengivelse af kampen i 3D, er det holdt i det simple – tekst og en mulighed for 2D – for at tvinge spilleren til at bruge fantasien og knytte sig mere til holdet.
Football Manager rammer bedre end de andre spil grænsen mellem realisme og underholdning: stimulere fantasien hos alle fans, samtidig med der bliver brugt præcise statistikker for at give det mest autentiske resultat, der holder tvivlen væk fra brugerne, og sender dem ind i en verden af data i flere timer, for at føre Macclesfield Town fra ingenting til Champions League. Det skal gerne være sjovt, men samtidig være så tæt som muligt på sandheden og fantasien. ”Faktisk bruger nogle få klubber spillet” siger Miles Jacobson, administrerende direktør hos SI. ”Vi begyndte at modtage telefonopkald fra scouts. En Roy (Houghton, tidligere irsk midtbanespiller, konsulent på spillet) ringede til os og sagde, ”Vi er blevet kontaktet af en klub i division 1, de mangler en venstre back, vi kan ikke finde nogen og vi tænkte at i måske kendte nogle unge.” Han sendte en fax med nogle detaljer, 20 minutter senere, efter at ha søgt i databasen, sendte jeg ham en liste med 30 spillere og 3 uger senere så jeg i avisen at en af disse havde skrevet under med klubben. Vi sørgede for det!”
Og der er mere. Til Peter Taylors ene kamp som træner for England i november 2000 udtog han et eksperimenterende hold, som forvirrende Giovanni Trapattoni, Italiens manager. ”Trapattoni på bænken undrede sig over det engelske hold, og sagde: ”Jeg har aldrig hørt om nogen af disse spillere.” Sagde Jacobson ”Så Demetri Albertini (midtbanespilleren) tog sin bærbar frem, startede spillet og gik gennem spillerne for at vise Trapattoni hvilke typer de var.
Spillet kan gøre sjove ting ved folk. ”Vi er blevet nævnt i et par skilsmisser,” Siger Jacobson. ”Vi har læst i Men’s Health at der var 35 på et år”
Afhængige skal være klar over, at SI ikke har nogle intentioner om at stoppe med at udvikle managerspil. ”Vi har hundredvis af sider med ideer,” Siger Jacobson. ”Der er så mange ting vi vil tilføje.” Vær parat på at blive mindet om hvad klokken er, når du kan høre fuglene synge udenfor dit vindue.
Football Manager 2006 rammer butikkerne 21. oktober til PC og Macintosh.
HVORDAN DET VIRKER
”Man deler kampen ind i momenter” Siger Oliver Collyer. ”Bolden er i dens position, spillerne er i deres position, hvad sker der så? Kampmotoren tager halvtilfældige numre og sætter dem op imod hinanden.
”Det er meget mere kompliceret end det, men hvis du har 2 spillere i en hovedstødsduel og den ene har 10 i stats og den anden har 20, så tager du et tilfældigt nummer mellem 0 og 10 for spilleren med 10 i stats, og et tilfældigt nummer mellem 0 og 20 for spilleren med 20 i stats og bliver ved med at gør det, vil spilleren med 20 vinde fleste gange – men ikke hver gang. Hvis du tager dette eksempel og ganger det op 1000vis af gange, og med de forskellige stats, i løbet af en kamp, har du måden hvorpå man simulere. Hvert ottendedel af et sekund laver computeren en udregning”
Oversat af freakstar fra http://www.timesonline.co.uk/article/0,,27-1798001,00.html
|